ابن‌سیرین چگونه معروفترین خوابگزار اسلامی شد؟

یک استاد حوزه علمیه گفت: دلیل معروفیت ابن سیرین در بین ایرانیان، احتمالا به این علت است که وی در زمان خلافت مامون در ایران نیز روزگار ‌گذرانده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی واعظ موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، به مناسبت 15 مرداد، سالروز درگذشت ابوبکر محمد بن‌ سیرین بصری، معروف به ابن سیرین اظهار کرد: ابن سیرین شخصیتی مسلمان و از رجال اسلامی است.

وی ادامه داد: خواب به مثابه یک قفل است که خوابگزار می‌تواند آن را رمزگشایی کند و ابن سیرین هم به دلیل توانایی بالایی خود در این زمینه، در بین مسلمانان و نیز ایرانیان بسیار معروف شد.

واعظ موسوی در خصوص زندگینامه ابن سیرین، این خوابگزار معروف ادامه داد: او از دانشمندان، فقیهان، محدثان و راویان نسل دوم اسلام و اهل بصره است که سال ۳۳ هجری قمری متولد شد و سال ۱۱۰ هجری قمری به دیار باقی شتافت. ابن سیرین از استادان خویش نکته‌ها درباره تعبیر و تفسیر خواب آموخت و از نوشته‌های پیشینیان به ویژه از نوشته‌های کهن ایرانی در تکمیل اطلاعاتش بهره جست.

واعظ موسوی تصریح کرد: وی از تابعین بود و تابعین کسانی بودند که پیامبر را ندیدند و درک نکردند. وی پس از گرایش به اسلام و فراگرفتن بخش‌هایی از علوم و مفاهیم آن نیز به نکاتی جدید در این مورد، برخورد و آنگاه با حسن سلیقه و ذوق و ابتکار خویش یادداشت‌هایی، تهیه و آنها را دسته بندی کرد.

این استاد حوزه افزود: آنچه در حال حاضر در قالب کتاب و در روایت‌های مختلف از ابن سیرین منتشر شده به گفته مورخان همان یادداشت‌هایی است که وی یا شاگردانش جمع‌آوری کردند.

واعظ موسوی خاطرنشان کرد: ابن سیرین با سفر به شهرهای مختلف عربستان همچون مکه، کوفه و همچنین تیسفون به گردآوری حدیث پرداخت و در مدت چهار سال زندگی‌اش در دمشق به کار بازرگانی هم پرداخت.

وی درباره سرگذشت ابن سیرین که باعث شد او خوابگزاری معتبری شود، گفت: ابن سیرین شاگرد بزاز و جوانی پاک و مخلص بود که خدا به او زیبایی بسیاری عنایت کرده بود.

این استاد حوزه بیان کرد: یکی از مشتریان وی زنی بود که شیفته جمالش شده بود، روزی چند طاقه پارچه خرید و به بزاز گفت من نمی‌توانم پارچه‌ها را بیاورم، به شاگردت بگو آنها را برایم بیاورد. ابن‌سیرین پارچه‌ها را به خانه زن آورد و زن به او گفت پارچه‌ها را داخل بیاور. همین که داخل آمد، زن در را بست و خود را با بی‌حیایی در مقابل ابن سیرین قرار داد و گفت که اگر با من نباشی فریاد می‌زنم که تو می‌خواستی با من عمل منافی عفت انجام دهی.

واعظ موسوی اضافه کرد: ابن‌سیرین مانده بود که چه کند، توکل به خدا کرد و از خداوند یاری خواست و به ظاهر گفت که می‌روم تا آماده شوم. به دستشویی می‌رود، در آنجا از کثافات برمی‌دارد- چون در قدیم چاهی نبود و آن‌ها را برای کود حیوانی بر می‌داشتند- و به سر و صورت و لباس خود می‌مالد. وقتی بیرون می‌آید، زن می‌بیند آن جمال زیبا به کثافات انسانی متعفن شده است، در را باز و او را بیرون می‌کند.

وی بیان کرد: ابن‌سیرین می‌توانست به دامن گناه برود و بگوید: خدایا من دیگر چاره‌ای نداشتم، او می‌خواست داد بزند و بعد هم به ظاهر اظهار توبه کند، اما این کار را نکرد. اجتناب از معاصی یعنی اینکه جلوی او گناه آماده بود، اما او از آن دوری کرد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: به علت مقاومت او در مقابل شهوت مورد عنایت خداوند قرار گرفت و به عنوان خوابگزار به تعبیر خواب افراد پرداخت و باعث شد فردی نامدار در زمان خودش و تا به امروز شود.

واعظ موسوی هم‌چنین از آثار “کامل التعبیر” و “الحیوان جاحظ” از آثار منسوب به ابن سیرین، این فقیه صاحب رای نام برد.

انتهای پیام

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*