تئاتر خیابانی باید به مسائل روز جامعه بپردازد/ اصل اساسی در تئاتر خیابانی بحث آموزش و تعامل است

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو سینا عصر امروز دوشنبه در حاشیه نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان درجمع خبرنگاران استان با بیان اینکه تئاتر خیابانی جایگاه مناسبی در حوزه تئاتر کشور پیدا کرده است، گفت:  در اکثر جشنواره های فرهنگی وهنری هم بخشی به تئاتر خیابانی اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی موقعیت و شرایط بهتری نسبت به سایر تئاترها دارد، عنوان کرد: در کردستان در طول سال به صورت مرتب شاهد اجراهای عمومی تئاتر خیابانی هستیم و گروه های نمایشی  استان با داشتن کمترین امکانات در اکثر نقاط به ویژه مناطق مرزی به اجرای برنامه می پردازند که برای توسعه این مهم در کل کشور نیاز به حمایت مسئولان است.

وی اصل اساسی در تئاتر خیابانی را بحث آموزش و تعامل خواند واظهارداشت: قرار نیست مسائل فلسفی در تئاتر خیابانی حل و فصل شود بلکه در این نمایش به مسائل روز به ویژه اجتماعی پرداخته می شود.

این داورنهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان افزود: زمانی مشکل و مسئله ای در کشور ایجاد می شود که گروه های تئاتر خیابانی باید آن را در قالب نمایش به دیگران منتقل نمایند و پیشنهادی از راهکارهای لازم برای رفع مسئله ایجاد شده ارائه و یا با تعامل سعی در نهادینه کردن آن مشکل کنند تا از سوی دست اندرکاران و مسئولان فکری به حال آن شود.

 سینا اظهارداشت: متاسفانه در تئاترخیابانی کشور ما به مبحث مذکور کمتر توجه شده است و بیشتر قالب نمایش ها قصه ای شده و از درام هایی استفاده می شود که ربطی به چارچوب تئاتر خیابانی ندارد و این مسئله موجب کاهش فاصله ارتباطی بین نمایشگر و تماشاگر شده است.

وی عنوان کرد: مردم وقتی احساس کنند که یک گروه نمایشی حرف دل آنها را می زند خود به خود جذب آنها می شوند و موضوع  را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل اساسی دیگری که جای آن در تئاتر خیابانی ما خالی است اصل غالفگیری است که گروه های نمایشی به این مهم که باعث جذب و ترغیب و تمایل بیشتر تماشاچی به ادامه دیدن نمایش می شود، کمتر می پردازند.

این داورنهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بیان کرد: ضعف های زیادی در این زمینه وجود دارد ولنگان لنگان پیش می رویم البته کسی هم انتظار ندارد یک شبه تمامی این مشکلات حل و نقاط ضعف برطرف شود.

سینا با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی تئاتری مردمی است،اظهارداشت: تازه بودن، عدم تولید آثار مختص جشنواره به عبارتی تنها معیار جشنواره پسند نداشته باشد باید مورد توجه فعالان و هنرمندان حوزه تئاتر خیابانی باشد.

وی در رابطه با توجه به آیین های بومی کشور در تئاتر خیابانی مریوان گفت: 5 گروه در بخش آیینی و سنتی نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت کردند ولی متاسفانه اتفاق خاصی در اینگونه نمایش ها در دوره امسال نسبت به سنوات گذشته نشده و همان شیوه های قبلی تکرار شده است.

وی عنوان کرد: مبنای اصلی نمایش آیینی باید زنده کردن آیینی و مشارکت دادن مردم در آن است که متاسفانه گروه های نمایشی این بخش از زاویه دید مسابقه ای به آن توجه کردند.

این داورنهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان ادامه داد: حفظ سنت ها یکی از دلایل اصلی هویت بخشی به انسان هاست و بخشی از هویت ما ایرانی ها هم به هویت فرهنگی مان برمی گردد لذا هنرمندان به ویژه فعالان حوزه تئاتر باید به این مهم توجه اساسی داشته باشند.

سینا در خصوص معترض بودن تعدادی از گروه های نمایشی به بارش باران و ایجاد خلل در کار آنها در این دوره از جشنواره هم گفت: گروه های نمایشی به دلیل اینکه کار خیابانی می کنند باید خود را با هر شرایطی تطبیق دهند و کارگردان باید آنقدر درایت داشته باشد که برای اجرای کار خود در شرایط بارندگی هم راهکار لازم را ارائه و اعمال کند.

وی عنوان کرد: در زمستان با وجود برف و سرما هم تئاتر خیابانی اجرا می شود و این تئاتر مختص به زمان و فصل خاصی نیست و گروه ها باید در هر شرایطی بتوانند به خوبی اجرا کنند.

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*