تئاتر شهر در محاصره سازه های ساختمانی و بتونی

به گزارش خبرنگار مهر، تیرماه سال 91 فعالان میراث فرهنگی در تهران گزارش دادند يك كارگردان تئاتر با قصد اجراي نمايشي در تئاترشهر و به سبب ايجاد مشكل در پيدا كردن سالن مناسب، مصمم به اجراي نمايش بر پشت‌بام تئاتر شهر شده و به همين منظور، سازه‌اي با نام «لابيرنت» و با لوله‌هاي پلاستيكي طراحي كرده كه 9 در 20 متر مساحت دارد و ارتفاع آن 6 متر است و مي‌تواند سه تن وزن بر سقف ساختمان 41 ساله تئاتر شهر تحميل كند. اما از آنجا که نصب چنین سازه ای روی بنای تاریخی و ثبت شده تئاتر شهر موجب آسيب و تخريب این ميراث فرهنگي می شد، مسئولان میراث فرهنگی استان تهران اعلام کردند که از مسئولان تئاتر شهر برای ارائه مجوز ساخت چنین سازه ای شکایت می کنند.

ماههای زیادی گذشت تا سازمان میراث فرهنگی به متولیان تئاتر شهر فرصت داد این سازه را از روی بنا بردارند، ساخت و ساز این سازه متوقف شد اما همچنان بخش هایی از آن روی بام ماند.

این موضوع باعث شد تا حساسیتها به این بنای میراثی بیشتر و پس از آن موضوع احداث مترو تهدیدی جدی برای استحکام بنای تئاتر شهر شود. بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی اعلام کردند این بنا در فهرست میراث ملی ثبت شده و دارای حریم است اما شرکت بهره برداری مترو در نزدیکی این بنای تاریخی و درست در عرصه و حریم آن اقدام به ساخت و ساز کرده و زیرگذری را در جوارش احداث کرده است. اگرچه پیگیری میراث دوستان و هنرمندان باعث شد تا ورودی مترو دورتر در فاصله دورتری از بنا انتقال یابد اما همچنان یکی از خروجیهای متعدد چهارراه ولیعصر در فاصله صد متری بنای تئاتر شهر وجود دارد.

این بخشی از فضایی است که بنای تاریخی تئاتر شهر را مخدوش کرده و تبدیل به تهدیدی جدی برای منظر بصری آن شده شود. ساخت بنای مسجد نیز در ضلع جنوبی این بنای تاریخی باعث شد تا در 50 قدمی این میراث فرهنگی سازه ای جدید ساخته شود که مدرن بودن آن هیچ تناسبی با قدمت و معماری ساختمان تئاتر شهر ندارد. از سوی دیگر از ضلع جنوبی نیز به سختی می توان فهمید یک بنای تاریخی در مهمترین چهار راه تهران وجود دارد.

به تازگی نیز ستون هایی در اطراف تئاتر شهر قد کشیده اند که کارشان هواکشی به مترو و زیرگذر است. ایجاد این ستون ها نیز عامل دیگری برای از بین بردن منظر بصری تئاتر شهر است. اکنون اگر کسی نشانی این بنای تاریخی را نداند نمی تواند به راحتی آن را از میان انبوه سازه های بتنی پیدا کند.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه چطور می‌توان دوباره برای این بنا حریم تعیین کرد گفته است که با شرایط فعلی بنای ثبت شده تئاتر شهر، دیگر تعیین و تصویب حریم، دردی را دوا نمی کند بلکه باید تلاش کرد میزان لطمات وارده به بنا را کاهش داد.

مهدی حجت، قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی نیز که از اواخر سال 1357 تا اوسط سال 1359 مدیریت تئاتر شهر را برعهده داشته است گفته بود: معتقدم با توجه به میزان ازدحامی که در اطراف مجموعه‌ی تئاتر شهر وجود دارد، باید تعداد نگهبان‌های اطراف این بنای تاریخی را زیادتر کنیم، تا مراقبت از این بنا بیشتر شود. همچنین مدیریت تئاتر شهر باید هر سال اعتبار و بودجه‌ای را برای رسیدگی و سامان‌دهی این بنا اختصاص دهد.

ایجاد  ستون های هواکش برای مترو

در این مدت هنرمندان زیادی نسبت به اقدامات عمرانی انجام شده در حاشیه تئاتر شهر اعتراض کردند اما در واکنش به این اعتراض ها مرتضی طلایی نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران وعده داد که حد فاصل میان مجموعه تئاتر شهر و تالار وحدت به گذر هنرمندان تبدیل خواهد شد تا فضای بین این دو مجموعه هنری، سر و شکلی فرهنگی داشته باشد.

هنرمندان تئاتر و دوستداران میراث فرهنگی که از حال و روز این بنای میراثی خبر دارند بازهم امیدوارند وعده‌های مسوولان برای بازسازی و بهسازی فضای درونی تئاتر شهر زودتر محقق شود و این بنا که دیگر امیدی به بازیابی فضای بصری اش نیست، حداقل با تبدیل فضای بین این بنا و تالار وحدت به گذرگاه فرهنگی در شان شهر تاریخی تهران باشد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*