عیب‌جو تنها می‌شود

یک جامعه شناس معتقد است: عادت ناپسند عیب جویی از دیگران، روابط اجتماعی را مختل می‌کند و موجب تنهایی فرد عیب جو می‌شود.

مهدی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، در خصوص پیامدهای اجتماعی عیب جویی اظهار کرد:عیب‌جویی یکی از رفتارهای ناپسند است که اگر در جامعه شیوع پیدا کند پیامدهای نامطلوبی در پی خواهد داشت و گاهی حتی با دروغ و تهمت و دیگر رذایل اخلاقی نیز آمیخته می‌شود.

این جامعه شناس تصریح کرد: مهمترین پیامد و نتیجه عیب‌جویی، ایجاد دشمنی و کدورت است چه بسا جامعه‌ای که در آن دشمنی و کینه ریشه بدواند ناهنجاریهای اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره دیگر آثار منفی عیب جویی تصریح کرد: افراد عیب جو قادر به کشف عیوب خود نیستند و همواره برای مچ گیری و یافتن ایراد و عیب دیگران تلاش می‌کنند از این رو از بسیاری از کاستیها و کمبودها و عیوب خود غافل می‌شوند که این امر اثر بسیار منفی در جامعه دارد.

زارعی، مختل شدن روابط اجتماعی را یکی از نتایج نامطلوب عیب جویی دانست و خاطرنشان کرد: عادت ناپسند عیب‌جویی از دیگران، روابط اجتماعی را مختل می‌کند و در نتیجه مردم از افراد عیب‌جو فاصله می‌گیرند که موجب تنهایی فرد می‌شود. افراد عیب‌جو قادر نخواهند بود اعتماد دیگران را به خود جلب کنند و این بی‌اعتمادی موجب از دست دادن اعتماد به نفس در آنها خواهد شد.

این جامعه شناس در مورد مهمترین عوامل عیب جویی گفت: حسادت یکی از مهم ترین علل در عیب جویی به شمار می‌رود چرا که فرد عیب جو به واسطه اینکه نمی‌تواند پیشرفت دیگران را ببیند به برشمردن عیوب دیگران می‌پردازد.

وی ادامه داد: بدبینی از دیگر علل گرایش افراد به خصلت ناپسند عیب جویی است زیرا افراد عیب جو حاضر نیستند حسن و خوبی و خصلت‌های نیک دیگران را بپذیرند، از این جهت درصدد عیب‌جویی و تحقیر دیگران بر می‌آیند.

زارعی با بیان اینکه عیب جویی در دین مبین اسلام مذمت شده است، تصریح کرد: افراد عیب جو با خودخواهی و تکبر تنها به کشف عیوب دیگران پرداخته و تا جایی از درجه انسانیت افول می‌کنند که به جز پیشرفت خود و از میان بردن آبرو و جایگاه دیگران به هدف دیگری نمی‌اندیشند، از این رو ممکن است به هر وسیله و ابزاری برای عیب جویی دست بزنند که این رفتار به شدت از نظر دین اسلام مذموم است.

وی اظهار کرد: گاهی عیب جویی موجب از میان رفتن حریم‌ها می شود و آثار شومی در اجتماع و خانواده به همراه دارد و حتی فرد عیب جو تا مرز از هم گسیختن کانون خانواده خود پیش می‌رود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: بسیاری از دستورات دین اسلام برای تحکیم روابط اجتماعی و خانوادگی و جلوگیری از تفرقه است که باید توجه داشت طبق احادیث مومن آئینه مومن است و باید با گوشزد کردن عیوب یکدیگر راه پیشرفت و تعالی را هموار کنیم اما رفتار ناپسند عیب جویی تنها با اهداف شوم انجام می‌شود و فرد عیب‌جو هیچگاه با نیت خیر از عیوب دیگران سخن نمی‌گویند.

انتهای پیام

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*